نوشته شده توسط : شر کشه

– همیشه سعی کنید که آبجکت ها و حجم هایی که  میسازید یا به 3dmax وارد میکنید، حداقل پولی گان( صفحه ) را داشته باشند.(البته همه ما از آبجکت آماده استفاده میکنیم!).

– اگر در صحنه، مدل سه بعدی(3d model) ما مقدار زیادی پلیگان داشته باشد، زمان رندر افزایش میابد.

– سعی کنید حجم تان را تمیز و بدون errors بسازید مثل pened edges, overlapping polygons. و هیچ وقت ماست مالی نکنید!



:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 آذر 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه
برای دادن مقیاس به نقشه برای پرینت از منوی File>Plot را انتخاب کرده و ابتدا پرینتر و یا پلاتر خود را مشخص می نمایید سپس  و در سربرگ Plot Setting روی دکمه window کلیک کرده و ترسیمات مورد نظر را انتخاب می کنید و مجددا به پنجره پلات باز می گردید اکنون در گزینه paper size  اندازه کاغذ را انتخاب و در قسمت plot scale مقیاس را انتخاب می کنید (اگر مقیاس را نمی توانید پیدا کنید پیشنهاد من این است که واحد ها را مانند ۱:۱۰  و ۱:۱۰۰ و یا برعکس آن را انتخاب کنید و روی دکمه Full Preview کلیک کنید تا مقیاس مورد نظر شما پیدا شود)
حال روی گزینه OK کلیک کنید
 


:: بازدید از این مطلب : 1697
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 شهريور 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

آپدیت: کلید های میانبری که در این پست قرار داده شده روی ورژن های 2014 و 2015 نیز جوابگو هستند. با استفاده از این کلید های میانبر می توانید سرعت انجام کارهایتان را بصورت صد در صدی افزایش دهید.

 
اما کاربردی ترین میانبر های در زمینه طراحی معماری به ترتیب اولویت به صورت زیر هستند:
 
 
Alt + W = بزرگنمایی نمای دید
 
T= نمای تاپ
 
Alt + Q = ایزوله کردن یا به اصطلاح مخفی کردن تمام اجزای صحنه، به جز شیء انتخاب شده
 
Alt + درگ ماوس با کلید اسکرول (وسطی) در نمای دید فعال = پیمایش و دید بهتر درون نمای دید
 
چرخاندن اسکرول موس + Alt = زوم دقیق در نمای دید
 
M = پنجره متریال برواز
 
F10 = پنجره تنظیمات رندر
 
کلید فلش بالا از کلیدهای جهت یابی کیبورد = فعال کردن گزینه Walkthrough (قدم زدن درون نمای دید)
 
کلید فلش راست و چپ = پیمایش افقی داخل نمای دید (چپ و راست)
 
Shift + فلش بالا یا پایین = پیمایش عمودی داخل نمای دید (بالا و پایین)
 
Ctrl + D = از حالت انتخاب در آوردن اشیاء
 
Z = (در حالی که یک شیء انتخاب است) درشت نمایی و تمام صفحه کردن (Extended Zoom)
 
Shift + درگ جسم انتخاب شده با موس = کپی جسم در کنار جسم قبلی
 
F3 = دیدن صحنه به صورت وایر فریم یا خطی
 
 
اگر از نرم افزار 3D Max برای معماری استفاده میکنید، امیدواریم این کلیدهای میانبر در کار شما مفید واقع شوند.

 



:: بازدید از این مطلب : 1174
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 فروردين 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه
1. با کلیک راست سریع می توانید فرمان قبلی را فعال کنید و در صورتیکه برای مدت کوتاهی کلیک راست موس را نگه دارید همان پنجره قبلی که در بالا نشان داده شده باز خواهد شد.


2. انتخاب ها در هنگام اجرای فرمان

فرض کنید قصد اجرای فرمان Move را دارید.شروع به انتخاب خط ها می کنید اگر خطی (یا هر شی ء دیگر) را اشتباه انتخاب کردید چه می کنید؟
دو را دارید،راه اول استفاده از گزینه undo می باشد اما ایراد این گزینه اینه که فقط انتخاب قبلی شما را بر می گردونه که این موضوع خودش نوعی محدودیته.
بهترین کار استفاده از روش زیر هست.با این روش قادر هستید هر کدام از خطوط ترسیمی را از انتخاب خارج کنید.

روش کار:
در همان حالت اجرای فرمان،کلیک shift را از روی کیبورد نگه دارید و روی خطی که قصد از انتخاب خارج کردنش را دارید کلیک کنید.با اینکار خط مورد نظر از حالت انتخاب خارج می شود.
 
 
3. copyکردن یک موضوع از فایلی به فایل دیگر
در حالت عادی می توان بعداز انتخاب موضوع ctrl+c را زد، سپس در فایل مقصد ctrl+v کرد.
اما این copy کردن دقت لازم را ندارد . برای آنکه کپی از یک نقطه مشخص استفاده کند به جای ctrl+c از ctrl+shift+c استفاده کنید تا از شما یک نقطه مشخص برای مبدا کپی خواسته شود.
 
 
 
4. بازگردانی فایل خراب شده
در صورتیکه فایل اصلی کارتون که با پسوند dwg هست خراب شد می تونید از فایلی که با پسوند bak با نام فایلتون و در محل ذخیره فایل ساخته می شه استفاده کنید.
پسوند فایل را از bak به dwg تغییر داده و با اتوکد باز کنید.

البته به نکته های زیر هم توجه داشته باشید:
این فایل در دومین باری که فایل مورد نظر را باز می کنید و روی save کلیک می کنید ساخته می شه و تنها در زمانیکه فایل را باز می کنید بارگذاری مجدد می شه یعنی تغییرات جدید را به خودش می گیره.پس این فایل همیشه یک مرحله از شما عقب تره،پس به شما پیشنهاد می کنم که هر مدت یکبار فایل را بسته و مجدد باز کنید.


:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 اسفند 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

1- V-ray را به عنوان موتور رندر قرار دهيد.

براي انتخاب موتور Vray براي رندر گرفتن ابتدا پنجره تنظيمات رندر را باز ميكنيم ( كليد F10 ) سپس از سربرگCommon گزينه كركره اي Assign Renderer باز كرده و در قسمت Production برنامه Vray را انتخاب ميكنيم

 

 

 

2- بعد از انتخاب Vray به عنوان موتور رندر و انتخاب سربرگ Renderer مشاهده ميشود كه تغييراتي در آن رخ داده است و منوهاي كركره اي زيادي كه اول آنها V-ray است در داخل اين سربرگ ايجاد شده است. كه مربوط به تنظيمات Vray ميباشند.

 

 

 

3. Vray frame buffer :

با فعال كردن اين قسمت، تنظيمات آن جايگزين تنظيمات فريم مكس مانند اندازه ، كيفيت تصوير و تنظيمات زياد ديگري كه در تنظيمات فريم مكس وجود ندارد، ميشود. مثلا شما ميتوانيد با غير فعال كردن resolution from max سايز رندر خروجي را تايين كنيد.

با فعال كردن Vray raw image file  شما ميتوانيد رندري با كيفيت بسيار بالا بدون استفاده كامل از ramكامپيوتر داشته باشيد.

استفاده از اين بخش ( Vray frame buffer ) تنها به كابران حرفه اي توصيه مي شود، اگر تازه كار هستيد تنظيمات آنرا تغيير ندهيد.

 

 

4- Vray global switches :

در اين قسمت شما ميتوانيد تغييرات زيادي را در رندر خروجي توسط Vray داشته باشيد، مخصوصا بالا بردن سرعت رندر در رندهاي آزمايشي.

شما ميتوانيد تمام displacement، نورها ، نورهاي پيش فرض مكس ، نورهاي مخفي و سايه ها را تنها با برداشتن تيك آنها غير فعال سازيد.

فعال كردن گزينه don't render final image باعث ميشه كه Vray فقط GI را محاسبه كند، براي مثال irradiance map بدون اينكه دقيقا رندري از تصوير داشته باشد. فعلا اين دستور را فراموش كنيد.

با فعال يا غير فعال كردن reflections و refractions ميتوانيد به ترتيب انعكاسها و شكستهاي نور را در رندر حذف كنيد اين عمل باعث افزايش سرعت رندر در رندرهاي آزمايشي ميشود. گزينه max depth نيز ميزان ماكسيمم عمق انعكاسها و شكستهاي نور را مشخص ميكند ( كه اين عدد بيانگر تعداد دفعات شكست و انعكاس نور است قبل از اينكه از محاسبات نور خارج بشه)

شما ميتوانيد تمام Mapها و فيلتر Mapها رو در اين قسمت غيرفعال سازيد.

Glossy effects براي محو كردن شكستها و انعكاس نور به كار ميرود كه با غير فعال كردن آن ميتوان سرعت رندر را تا حد زيادي افزايش داد. كه براي رندرهاي آزمايشي خيلي ضروري ميباشد.

از Override material براي دادن يك متريال به تمامي آبجكتها استفاده ميشود (مثلا از اين عمل براي هنگامي كه قصد تنظيم نور كار را داريم استفاده ميكنيم يعني تمامي متريال ها را غير فعال ميكنيم تا سرعت رندر گرفتن افزايش يابد)

 

 

: Image sampler (Antialiasing) -5

در Vray شما ميتوانيد يكي از سه الگوي محاسبه در رندر را انتخاب كنيد ، كه تايين مكنيد چقدر تصوير رندر تيز (sharp) يا صاف (Smooth) باشد. كه تاثير بسيار زيادي بر زمان رندر گيري دارد.

Fixed rate كاملا قابل پيش بيني است اما اكثرا باعث كاهش سرعت رندرگيري ميشود، زماني از اين حالت استفاده ميشود كه ما در تصوير مقدار زيادي اجسام براق و پرجلا ، محيط هاي سايه دار و حركات محو كننده و غيره داريم كه در آن subdivs بيشتر(كه در منوي Fixed Image Sampler است ) يعني كيفيت بهتر و زمان رندر گيري بيشتر.

Adaptive QMC : همانطور كه از اسمش معلومه يك الگوي انطباق پذيره، كه با توجه به موقعيت محاسبات خودش را انجام ميدهد. بطوركه كيفيت پيكسل ها رو با حد آستانه ي طرح مقايشه ميكند. و تصميم ميگيره كه آيا محاسبات بيشتري احتياجه يا كيفيت تصوير به اندازه كافي خوبه.

اين الگوي كيفيت توسط منوي كركره اي QMC تنظيم ميشود ( يك منو پايين تر) مانند الگوي بالا از اين حالات زماني مي توانيد استفاده كنيد كه مقدار زيادي اجسام براق و پرجلا ، محيط هاي سايه دار و حركات محو كننده و غيره داريم و اگه مي خوايم كنترل بيشتري روي سرعت داشته باشيم تا روي كيفيت، البته مقداري وقت ميبره تا كنترل كاملي روي اون داشته باشيد ولي وقتي روي اين الگو مسلط شديد كنترل كاملي روي Vray خواهيد داشت تنها فقط با چند كليك .

Adaptive subdivision هم يك روش انطباقي است اگرچه سرعت رندرگيري زياد دلايل متعددي دارد، اما اگر در تصوير مقدار زيادي اشياي جلا دار و صيقلي باشد استفاده از اين دستور سرعت رندرگيري را خيلي كم ميكند. همچنين هنگام رندرگيري مقدار زيادي از رم كامپيوتر را به خود اختصاص مي دهد. از اين الگو زماني استفاده كنيد كه مقدار زيادي اشيا و يا محيطي صاف در تصوير داريد ( مانند يك تصوير داخلي كه داراي ديوارهاي بزرگ سفيدي است ). min/max rates مقدار كيفيت تصوير را كنترل ميكنند بطوريكه مقدار 2/0 مناسب ميباشد و مقادير 1-/2- براي يك رندرگيري سريع ( آزمايشي ) مناسب است.

مقداري امتحان كردن لازم است تا شما تفاوت اين 3 الگو را بفهميد. با آزمايش كردن هاي پياپي مي توانيد تمام تفاوتهاي اين سه الگو را فرا بگيريد.

ااگر مشكل زيادي با بافتها خوب يا جزئيات خوب داريد، مي توانيد از گزينه anti aliasing filter استفاده كنين. تمامي الگوها خصوصيات خودشون رو دارن. اما هدف اين آموزش شرح دادن تمامي آنها نيست. در اكثر موارد شما با خاموش كردن anti aliasing filter مي توانيد بسادگي كار خود را ادامه دهيد.

چند مورد از گزينه هايي كه من اغلب استفاده ميكنم :

بدون فيلتر

mitchell netravali : تصويري صاف ، كنترلي خوب

catmull rom :‌ خيلي تيز (Sharp) يه چيزي شبيه 'unsharp mask' در فتوشاپ

soften با اندازه اي نزديك 2.5 براي تصاوير صاف و سرعت رندر بالا

 

 

 

 : Indirect illumination (GI) -6
 

اين بخش گزينه هاي اصلي نور GI (نور بازتاب شده bounce ) را كنترل مي كند مانند ديگر برنامه هاي Vray هم براي نورهاي بازتاب شده اوليه و ثانويه تفاوت قائل است، يك نور موضعي ساده اشعه هاي مستقيمي داره اين نور وقتي كه به يك شي برخورد ميكنه يك مقدارش جذب جسم ميشه ولي باقي آن در محيط بازتاب ميشه كه اين بازتاب اول اونه، اين بازتاب اوليه به احتمال زياد به جسم ديگري برخورد ميكنه ، كه طبيعتا مقداري از اون دوباره بازتاب ميشه كه اين بازتاب ثانويه ناميده ميشه و اين عمل تا زماني كه انرژي اي از نور باقي نماند ادامه پيدا ميكند ( وارد مباحث نور شديم D: )

نور مستقيم و بازتاب اوليه بيشترين تاثير را روي نور ديده شده دارند چون هنوز بيشترين انرژي رو در خود دارند. بنابراين نياز به محاسبات دقيق تري دارند تا نور واقعي به نظر برسه. نور بازتاب شده دوم تاثير كمتري روي محيط داره ( چون بيشتر انرژي نور جذب شده بنابراين تاثير اون روي محيط بسيار كمتر است ) بنابراين به محاسبات كمتري احتياج دارد (البته طراحي داخلي از اين قاعده مستثني ميباشد، چون بازتاب ثانويه به همان اندازه پر اهميت ميباشد) .

شما براي محاسبه ي نوربازتاب شده اوليه و ثانويه راههاي متفاوتي را ميتوانيد انتخاب كنيد و ميزان شدت آنها را با دستور multipliers تايين كنيد. از طريق دستور post processing شما مي توانيد ميزان اشباع رنگ ( saturate ) و يا كنتراست را تنظيم كنيد.

Caustics GI يك الگوي نور است كه توسط  انعكاس و شكست نور شكل ميگيرد. Caustics GI يك نور شديد است كه مقدار آن توسط انعكاس و شكست نور تنظيم ميشود. بازتابهاي استاندارد اوليه و ثانويه خصوصيات متريال بازتاب شده و شكسته شده را به خود نمي گيرند و تنها آنها را منتشر ميكنند بنابراين شما ميتوانيد آنها را توسط اين قسمت فعال يا غير فعال كنيد.

يك مثال قابل رويت از الگوي (Caustics) انعكاس مشاهده الگوي نوري است كه توسط حلقه اي از جنس كروم كه بر روي ميزي قرار گرفته است و نور موضعي (spotlight) بر روي آن مي تابد ايجاد ميشود. و براي مشاهد شكست نور (caustics) كافي است يك كره شيشه اي را با همان مشخصات قبلي در نظر بگيريد ، تمام نوري كه از ميان آن عبور ميكند متمركز ميشود و يك نقطه نوراني را در زير آن تشكيل مي دهد.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 2610
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه
Hyperlink به اشیا موجود

یکی از جالبترین قابلیتهای اتوکد اضافه کردن Hyperlink به اشیا موجود در محیط ترسیم هست.
Hyperlink ها درست مثل همین Hyperlink های صفحات وب کار میکنند. به عنوان مثال شما میتوانید قسمتی از محیط ترسیم رو به فایل اتوکد دیگری لینک کنید تا کاربر به راحتی با یک مجموعه ترسیمات مرتبط، ارتباط برقرار کنه.
هنگام ساخت Hyperlink هیچگونه محدودیتی از نظر آدرس مقصد وجود نداره. میتونه یک فایل اتوکد دیگه باشه یا اینکه یک فایل MSWord و یا DOC, XLS, PDF و … این فایلها میتوانند روی سیستم شما و یا روی سرور و یا اینکه یک آدرس وب و … قرار گرفته باشند.
برای ساخت Hyperlink در خط فرمان تایپ کنید : HYPERLINK یا اینکه از میانبر Ctrl-K استفاده کنید. سپس شی مورد نظر رو انتخاب کنید. و در پنجره ای که باز میشه آدرس HYPERLINK رو وارد کنید. میتونید یک توضیح هم اضافه کنید. هنگامی که موس شما روی یک شی لینک شده برود علامت موس نمایشگر موس عوض میشه و متنی که نوشتید ظاهر میشه. با گرفتن کلید Ctrl و سپس کلیک کردن بر روی شی مورد نظر آدرس مقصد لینک باز میشه. اگر مقصد یک فایل اتوکد باشد اون فایل در پنجره جدیدی باز میشه.

رمز گذاري رو فايل هاي اتو كد!
 رمز گذاري رو فايل هاي اتو كد!
يكي از دغدغه هاي كاربران اتوكدمعمولاً دارند غير قابل دسترس كردن سايرين از فايل هايي است كه كار كردن.
براي اين كار از دو روش ميشه اقدام كرد.
1-از طريق پنجره save drawing az:
اين پنجره زماني ظاهر مي شود كه بخواهيم براي اولين بار فايلي را save كرده يا از فرمان save az استفاده كرده باشيم.
منوي toolsكه دربالا سمت راست اين پنجره هست را زده و گزينه Security options… را مي زنيم.
از پنجره باز شده در ري اوت Password,رمز دلخواه را وارد كرده و ok مي زنيم.پنجره جديدي باز خواهد شد كه در آن مجدداً رمز را وارد كرده و ok كرده و file را saveمي كنيم.
2-در پنجره option:
Op تايپ كرده و اينتر مي كنيم.در ري اوت open and save در قسمت file Safety Precautions دكمه Security options..را زده و ادامه كار مثل مرحله قبل.


:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

15 فنّ مهم برای کار مؤثر با فتوشاپ

اگر به تازگی شروع به یادگیری فتوشاپ کرده اید، ممکن است سردرگم باشید: چه کاری می توانم انجام دهم تا به طور مؤثرتری با فتوشاپ کار کنم؟ راز و رمزها و دستورالعمل های مخفی زیادی در فوتوشاپ وجود دارد (دقیقاً مخفی نیستند، ولی ضروری است دقت زیادی به خرج دهید تا آن ها را بیابید)؛ شما فقط نیاز دارید آن ها را کشف کرده و کاربرد آن ها را در روند کارتان یاد بگیرید. من در این متن، 15 فنّ مهم را با شما به اشتراک گذاشتم که به شما کمک می کند به طور مؤثرتری با فتوشاپ کار کنید. من این نکات را به صورت هفتگی در PSD Vault Facebook Page به اشتراک می گذارم. شما به سادگی می توانید نکات فتوشاپ را از این جا دریافت کنید.

فنّ 1 : برای اجرای عملیات دسته ای به صورت سریع و کارآمد می توانید از امکان Automate استفاده کنید.



فنّ 2 : برای نمایان شدن پنجره تنظیمات براش می توانید کلید F5 را فشار دهید. تنظیمات را دستکاری کنید. این تنظیمات، استایل های بسیاری به براش شما خواهند افزود.

 



فنّ 3 : برای اینکه نتیجه طراحی شما در فتوشاپ مناسب باشد، سعی کنید opacity و flow را برای براش تنظیم کنید.

 



فنّ 4 : در هنگام استفاده از ابزار Dodge و Burn در فتوشاپ، برای داشتن یک افکت زیبا و ظریف در رتوش تصویر، Exposure را روی مقدار کمتری تنظیم کنید.

 



فنّ 5 : برای حذف کارآمد تمام چیزهایی که خارج از یک ناحیه انتخاب هستند، از ابزار Crop استفاده کنید. از گزینه های موجود در نوار تنظیمات آن برای برش دادن و تغییر اندازه به صورت همزمان استفاده کنید.

 

فنّ 6 : برای تغییر دادن ملایمت لبه ها، سعی کنید تنظیمات feather را برای ابزار انتخاب (Lasso، Rectangular و ...) انجام دهید.

 



فنّ 7 : در هنگام استفاده از ابزار Move، برای حرکت بین ابزار hand و move، کلید فاصله را بزنید.



فنّ 8 : برای انتخاب چند لایه در یک زمان در فتوشاپ، کلید Shift را نگه دارید و کلیک چپ کنید.

 



فنّ 9 : شما می توانید با رفتن به مسیر Edit > Keyboard Shortcut یا زدن کلیدهای Ctrl + Alt + Shift + K، کلیدهای میانبر فتوشاپ را برای خودتان سفارشی کنید. هم چنین با اجرای عملیات Summarize می توانید این میانبرها را به یک فایل html اکسپورت نمایید.

 



فنّ 10 : برای ویرایش غیرمخرّب، لایه را به اسمارت آبجکت تبدیل کنید و از امکانات Smart Filters استفاده کنید.

 



فنّ 11 : برای حذف پیکسل های شفاف (Transparent Pixels) ناخواسته به طور سریع و مؤثر، از ابزار Trim استفاده کنید.

 



فنّ 12 : برای بهبود کارایی خود، یاد بگیرید فضای کاری خود را در فوتوشاپ مرتب کنید.



فنّ 13 : آیا می خواهید رنگ خاصی بسازید که از بقیه برجسته تر باشد؟ از ابزار selective color image adjustment استفاده کنید.

 



فنّ 14 : فراموش نکنید برای ویرایش غیر مخرّب در فتوشاپ، از Adjustment Layers استفاده نمایید.

 



فنّ 15 : وقتی ابزار Zoom انتخاب شده است، می توانید برای بزرگ یا کوچک کردن تصویر، کلیک چپ موس را نگه داشته و موس را به راست یا چپ حرکت دهید.



:: بازدید از این مطلب : 362
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آذر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه
سرعت فتوشاپ بسیار بالا و پایین دارد که بسته به شخص کاربر دارد و تجربه او . در این مطلب به معرفی ۱۰ نکته برای افزایش سرعت فتوشاپ پرداخته شده است که با استفاده از آن سرعت فتوشاپ شما بدون هیچ گونه شرطی زیاد خواهد شد.
اشاره
نخستین کاری که پس از نصب فتوشاپ باید انجام دهید، این است که از منوی Edit>Preferences پنجره تنظیمات اصلی برنامه را باز کرده و آن‌ها را مطابق دلخواه خود تنظیم کنید، اما همین نکته ساده یکی از آن مواردی است که اغلب طراحان توجهی به آن نمی‌کنند.

با این‌کار می‌توانید کارایی نرم‌افزار فتوشاپ را بهبود ببخشید. به خصوص اگر از کامپیوتر‌های نه‌چندان قدرتمند استفاده می‌کنید، تغییر دادن تنظیمات پیش‌فرض این برنامه برای شما بسیار ضروری است. اگر تا به حال این تنظیمات را تغییر نداده‌اید یا اگر می‌خواهید تنظیمات قبلی خود را دوباره بررسی کنید، در اینجا ده ترفند مهم و کاربردی را به شما معرفی می‌کنیم تا توسط آن‌ها سرعت فتوشاپ‌ خود را افزایش دهید.

 

تعداد مراحل تاریخچه را تنظیم کنید

احتمالاً شما هم بارها و بارها از امکانات پالت تاریخچه استفاده کرده‌اید. این پالت، فهرستی از مراحل عملیات انجام شده روی عکس را در خود ذخیره می‌کند و می‌توانید با زدن دکمه‌های Ctrl+Z یا کلیک کردن روی هر مرحله از داخل پالت، یک یا چند گام به عقب برگردید.

این قابلیت فتوشاپ بسیار کاربردی است، اما دقت داشته باشید که ذخیره کردن تعداد زیادی از مراحل می‌تواند موجب کند شدن سرعت فتوشاپ شود.

تعداد مراحل پیش‌فرض برنامه، بیست مرحله است، اما برخی از کاربران سعی می‌کنند با بالا بردن این تعداد از داخل تنظیمات اصلی برنامه، درصد خطا را هنگام کار کاهش دهند. بسته به امکانات کامپیوترتان می‌توانید این گزینه را از مسیر Edit>Preferences>Performance تغییر دهید. پیشنهاد می‌کنیم اگر مقدار حافظه کامپیوترتان کمتر از دو گیگابایت است، به جای افزایش تعداد مراحل ذخیره شده، از قابلیت Snapshotهای پالت تاریخچه استفاده کنید

 
چه مقدار Cache Level نیاز دارید؟
تنظیمات Cache Levels نیز در مسیر Edit>Preferences>Performance و دقیقاً زیر تنظیمات پالت تاریخچه قرار دارند. این تنظیمات هیستوگرام و زمانی که طول می‌کشد تا تغییر انجام شده روی یک تصویر دوباره روی صفحه به نمایش درآید را تعیین می‌کند. به صورت پیش‌فرض، شش مرحله برای Cache Level تعیین شده است که این تعداد در نهایت می‌تواند تا هشت مرحله افزایش یابد.
بدیهی است که افزایش این مقدار موجب بالا رفتن سرعت پردازش تغییرات می‌شود. این تنظیمات به خصوص هنگامی که با عکس‌هایی با دقت بالا کار می‌کنید، بسیار مؤثر است. همچنین هنگامی که روی اندازه نمایش کوچک‌تر (به عنوان مثال، پنجاه درصد) کار می‌کنید، باز هم همین تنظیمات برای پردازش عکس‌ها در اندازه کوچک‌تر (Down Sampling) نیز استفاده می‌شود.
اگر مقدار حافظه کامپیوترتان بیش از دو گیگابایت است و معمولاً روی عکس‌هایی با دقت بالا (مانند عکس‌هایی که با دوربین‌های دیجیتال خودتان می‌گیرید) کار می‌کنید، بهتر است مقدار Cache Levels را تا هشت افزایش دهید، اما اگر مقدار حافظه کامپیوترتان زیاد نیست و همچنین اگر روی عکس‌های با دقت پایین (یک تا سه مگابایت) کار می‌کنید، کاهش مقدار Cache Levels تا یک یا دو، انتخاب بهتری برای شما خواهد بود، زیرا می‌توانید به سرعت به جای Cache کردن عکس‌ها، آن‌ها را ذخیره کنید
 
حواستان به مقدار حافظه مصرفی باشد

فتوشاپ عاشق حافظه (RAM) است و اگر جلوی آن را نگیرید تا آخرین بیت حافظه کامپیوترتان را مصرف خواهد کرد. بنابراین باید «مقدار حافظه‌ای که به فتوشاپ اختصاص می‌دهید را محدود کنید». تنظیمات مربوط به محدود کردن مقدار حافظه مصرفی نیز در Edit>Preferences>Performance قرار دارد. مقدار حافظه کلی سیستم در این قسمت نمایش داده می‌شود.

اگر هنگامی که از نرم‌افزار فتوشاپ استفاده می‌کنید، برنامه‌های دیگری را باز نمی‌کنید (به‌عنوان مثال، Firefox برای جست‌وجو در اینترنت یا Media Player برای گوش دادن موسیقی و…) و همچنین اگر مقدار حافظه کامپیوترتان حدود دو تا سه گیگابایت است، می‌توانید این درصد را تا ۷۵-۸۰ درصد نیز افزایش دهید. در غیر این صورت بهتر است این مقدار را از پنجاه درصد بالاتر نبرید (تصویر ۳).

 
از Scratch Disk مناسب استفاده کنید
فتوشاپ می‌تواند به همان صورتی که از حافظه استفاده می‌کند، بخشی از حافظه ثابت کامپیوتر را نیز به‌عنوان یک حافظه جانبی به کار گیرد. برنامه فتوشاپ این حافظه را Scratch Disk می‌نامد.
به صورت پیش‌فرض این حافظه از درایو ویندوز یا (معمولاً) همان درایو C کسر می‌شود، اما درایو C به‌طور معمول فضای خالی چندانی ندارد و استفاده از فضای خالی آن به‌عنوان Scratch Disk موجب کند شدن کل سیستم می‌شود.
بنابراین بهتر است درایو پیش‌فرض را به یکی از درایوها‌ی دیگر (با فضای خالی بیشتر) تغییر دهید و همین‌طور ترتیب درایوها را طوری تنظیم کنید (با دکمه‌های مثلثی شکل سمت راست فهرست) که درایو C آخرین درایو باشد
 

قابلیت پیش‌نمایش فونت‌ها را خاموش کنید

کاربران فتوشاپ، به خصوص طراحان، علاقه دارند فونت‌های زیادی را روی کامپیوترشان نصب کنند تا همیشه هنگام کار فونت‌های موردنیاز را در دسترس داشته باشند. هنگامی که در فتوشاپ روی منوی فونت‌ها کلیک می‌کنید، به محض باز شدن این منو، پیش‌نمایشی از فونت‌های در دسترس به نمایش در می‌آید. خاموش کردن پیش‌نمایش فونت‌ها می‌تواند تأثیر زیادی روی بالا رفتن کارایی فتوشاپ داشته باشد.
برای این‌کار به مسیر Edit>Preferences>Type رفته و مانند آنچه در تصویر می‌بینید، گزینه «Font Preview Size» را غیرفعال کنید

 

خاموش کردن تصاویر کوچک (Thumbnails) داخل پانل‌ها

فراهم کردن پیش‌نمایش لایه‌ها در پانل‌لایه‌ها و همچنین در پانل‌های دیگر مانند Channels و Paths موجب استفاده از حافظه می‌شود. به خصوص هنگامی که روی لایه‌های مختلف عکس کار می‌کنید، فتوشاپ برای هر تغییر جدید، لایه‌های مربوط به آن را نیز دوباره پردازش می‌کند و با افزایش تعداد لایه‌های تصویر موجب استفاده بیشتر از حافظه می‌شود.

در صورت تمایل می‌توانید این پیش‌نمایش‌ها را به‌طور کل خاموش کنید، دست‌کم کوچک‌ترین اندازه ممکن را برای آن‌ها انتخاب کنید.

برای این‌کار باید در هر پانل‌، منوی Panel Options را باز کرده و مانند تصویر، گزینه None یا کوچک‌ترین اندازه را انتخاب کنید

 
از فرمان Purge استفاده کنید

هنگامی که در حال کار هستید، فتوشاپ اطلاعات تصویر برای فرمان Undo، حافظه موقت یا Clipboard و مراحل تاریخچه را ذخیره می‌کند.

این اطلاعات موجب مصرف حافظه می‌شود، به خصوص اگر زمان زیادی را روی یک عکس صرف کنید یا این‌که تعداد مراحل زیادی را برای تاریخچه اختصاص داده باشید، این مصرف حافظه زیاد خواهد بود. برای کاهش اطلاعاتی که موجب مصرف حافظه می‌شوند، به مسیر
(Edit>Purge>(option بروید. منظور از Option حافظه موردنظر شما برای خالی شدن است. توجه کنید که در صورت حذف هر یک از اطلاعات، دیگر امکان دسترسی به آن‌ها را نخواهید داشت

 
قابلیت هماهنگی فایل‌های PSD و PSB را روشن کنید
‏Maximize PSD and PSB File Compatibility قابلیتی در فتوشاپ است که به موجب آن، یک نسخه کپی یکی‌شده از لایه‌ها (Flattened Copy) همراه فایل ذخیره می‌شود تا اطمینان پیدا کنید که فایل PSD یا PSB شما که در نسخه جدید فتوشاپ ذخیره شده است، در نسخه‌های قدیمی‌تر نیز بدون مشکل باز خواهد شد. این‌کار اندکی موجب زیادتر شدن حجم فایل‌های شما می‌شود.
در ضمن اگر بخواهید از قابلیت Edit in Photoshop نرم‌افزار لایتروم (Photoshop Lightroom) استفاده کنید، باید حتماً این گزینه روشن باشد. برای تغییر این گزینه به مسیر Photoshop>Preferences>File Handling بروید
 
فتوشاپ خود را شلوغ نکنید
اگرچه روی اینترنت الحاقات رایگان (و در ایران در DVDهای فروشگاه‌ها الحاقات غیررایگان) زیادی را می‌توانید پیدا کنید، اما باید مراقب باشید که این تعداد از امکانات جانبی در دسترس (فونت‌ها، قلم‌موها، شکل‌های آماده، استایل‌ها، پلاگین‌ها و…) نباید شما را فریب دهند.
فتوشاپ خود را خلوت نگه دارید. قرار نیست هر چه در دسترس شما است روی فتوشاپ نصب کنید. نصب تعداد زیادی پلاگین و الحاقات جانبی، موجب کند شدن کارایی فتوشاپ می‌شود. حرفه‌ای‌ها ترجیح می‌دهند تنها چند پلاگین را روی فتوشاپ نصب کرده و از همان چند

گزینه هزاران نتیجه مختلف را به دست آورند



:: بازدید از این مطلب : 589
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

مقدمه:
اين آموزش براي افراديه كه با هيچ برنامه 3بعدي تجربه كار كردن ندارند
يا تجربه كمي دارند.
اين آموزش بر روي اصول مدلسازي /رندرسازي ومتحرك سازي
تمركز ميكند.
لازمه بگم كه در اين راه خيلي بايد تلاش كنيد.موفق با شيد.
ضمنا از رفقاي با تجربه در اين زمينه هم دعوت ميكنم كه همكاري كنند.
------------------------------------------------------------------------------
درس 1:
تعريف گرافيك 3 بعدي:
گرافيك سه بعدي به اين معناست كه شماباسه بعد كار ميكنيد.به عبارت ديگر پهنا /ژرفاو ارتفاع .اگر به اطراف بنگريد هر چيزي را كه مشاهده ميكنيد 3بعدي است-ميز-صندلي-ساختمان ها و....
گرچه عبارت گرافيك 3بعدي تحريفي از واقعيت ميباشد.درواقع گرافيك
كامپيوتري 3بعدي نمايش 2بعد ي از يك دنياي 3بعدي مجازي است.
درگرافيك كامپيوتري ،اشيا تنهادر حافظه ي كامپيوتر موجود مي باشند.
آنها داراي شكل فيزيكي نيستند آنها تنها فرمولهاي رياضي و تعداد كمي الكترون هستند كه در اطراف حركت مي كنند.از آنجا كه اشيا در خارج از كامپيوتر وجود ندارند تنها روش ثبت آنها اضافه كردن فرمولهاي بيشتر براي نمايش دادن نوره ودوربين ها ميباشد.
خوشبختانه براي شما تري استوديو (مكس)جنبه ي رياضي مسايل را
برعهده ميگيرد.وشما را قادر ميسازد به جنبه ي هنري كار توجه كنيد.
++++++++++++++++++++++++++
درس 2
------------------------------------
با به كار گيري تري دي مكس مي توانيد تقريبا هر چيزي را كه تصورمي كنيدبسازيد.به همراه مكس در كنار شما هيچ محدوديتي وجود ندارد.
=====================================
ساده ترين روش براي آغازنگرشي به اين مطلب است كه چگونه مهارتهاي سه بعدي و دو بعدي تداخل دارند.تفاوت اصلي بين 2بعدي و
3بعدي ژرفا ميباشد.
=====================================
به هنگام كار با مكس بايد به خاطر داشته باشيدكه با يك دنياي
كامپيوتري مجازي سرو كار داريد،وبه همين دليل بايد بدانيد كه اشيا در
اين دنيا چگونه نمايش داده وذخيره مي شوند.

×درك فضاي 3 بعدي:
فضاي 3 بعدي يك از فضاي مجازي درون كامپيوتر شماست كه به طور ريا ضي تعريف شده است.
گرچه مشابه فضاي حقيقي ،فضاي 3 بعدي به شكل نا محدودي وسيع
است.حتي با مكس به هم خوردن يا گم كردن يك شي در فضاي مجازي آسان است.خوشبختانه اين كار از طريق به كار گيري مختصات
ساده تر شده است.

×مختصات:
در فضاي سه بعدي كوچكترين ناحيه اي كه ممكن است اشغال شود
يك نقطهPoint )مي باشد.هر نقطه توسط مجموعه منحصر به فردي
از سه عدد تعريف شده است كه مختصات ناميده مي شود.
يك مثال مختصات 0,0,0ميباشد كه نقطه مركزي فضاي 3بعدي را
مشخص ميكند،كه نقطه مبدا Origin Pointنيز ناميده ميشود.
هر نقطه در فضاي مجازي داراي 3 مختصات مي باشد،هريك نمايانگر
موقعيت ارتفاع Height،پهناWidth ،و ژرفا depht نقطه مي باشند.
بنابراين هر نقطه نمايانگر يك محور منفرد درفضاي مجازي مي باشد.



:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 مهر 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

تری دی مکس از قوی ترین نرم افزارهای سه بعدی و نورپردازی برای دانشجویان تری دی مکس است تا پروژه های خود را با ان ارایه کنند. به چند نمونه دقت کنید

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 مهر 1393 | نظرات ()