نوشته شده توسط : شر کشه
به طور خلاصه بگوییم، تری دی مکس، نرم افزاری حرفه ای است مخصوص مدل کردن (سه بعدی سازی)، ساخت انیمیشن، بازی و عکس.

اما…

تری دی مکس، برای ساخت بازی یا انیمیشن یا هر عکسی، در هر زمینه ای قوی است بجز بحث نورپردازی صحنه ها (هم سرعتش و هم کیفیت پایین نورش باعث می شود که عکس ها یا انیمیشن های تولیدی، به واقعیت آنچنان نزدیک نباشند) .

برای جبران این ضعف، یک نرم افزار تکمیلی (وی ری Vray) برای آن طراحی شده است که بعد از نصب کردن تری دی مکس، روی تری دی مکس نصب می شود (به نرم افزار اصلی الحاق می شود، به این گونه نرم افزارهای الحاقی که توانایی های جدیدی به نرم افزار اصلی می دهند، پلاگین می گویند یا همان افزونه).

پس وی ری یک نرم افزار جانبی (پلاگین) برای تری دی مکس است که ضعف در کیفیت و سرعت نورپردازی نرم افزار را تقویت می کند.

دقت داشته باشید، یادگیری تری دی مکس، بسیار بسیار حساس و مهم است. در وبسایت ها یا فایل های دانلودی رایگان بدنبال یادگیری آن نباشید. خیلی راحت یک بسته آموزشی استاندارد تهیه کنید و بصورت اصولی یادگیری آن را شروع کنید.

آشنایی با اصطلاحات تری دی مکس و وی ری

کسانی که از این نرم افزارها استفاده می کنند یک سری اصطلاحات دارند که باید با آنها آشنا شوید.

مدلینگ (مدلسازی یا سه بعدی سازی): که به آن تری دی (۳D) هم می گویند، همان روند تبدیل یک تصویر دو بعدی به سه بعدی است. مثلا شما یک نقشه ساختمانی دارید، ابتدا به دیوار هایش ارتفاع می دهید،بعد شکل در و پنجره و سقف را می سازید، نهایتا با نرم افزار می توانید داخل اتاق ها را ببینید (یعنی یک نقشه دو بعدی را تبدیل به یک ساختمان کرده اید که سه بعدی است).

نمونه ای از مدلسازی با تری دی مکس

ادامه معرفی 3dsmax و پلاگین Vray



:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه
یکی از راه هایی که نشان می دهد شما تا حد قانع کننده ای به کامپیوتر آشنا هستید، داشتن مدرک مهارت های هفتگانه (ICDL) است.

ICDLیا International Computer Driving Licenseبه معنای مهارت کار با کامپیوتر می باشد.دوره ICDLیک استاندارد بین المللی در مهارت های کاربردی کامپیوتر است.

پس در واقع آی سی دی ال یک گواهی نامه بین المللی است که توانایی دارندگان این گواهی نامه را در مهارت های کامپیوتری، تأیید می کند.

خبرگزاری ایسنا نقل می کند که فعالیت های ICDL در ایران با برگزاری اولین آزمون بین المللی ICDL و با حضور مسئولان و ناظران مربوط، ۱۱ بهمن ماه ۱۳۸۳ش. در مجتمع هوشمند سیرجان به عنوان اولین مرکز آزمون (test center) آغاز شد و به این ترتیب، کشور ما نیز به جمع بیش از ۱۰۰ کشور مجری ICDL در دنیا پیوست. هم اکنون نیز مراکز آزمون با نظارت دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در تهران، فعالیت های ICDL را انجام می دهند.

زمانی که یک داوطلب، در دوره گواهی نامه ICDL/ECDL ثبت نام می کند، باید در ۷ دوره آزمون مهارتی شرکت نماید. متقاضی برای به دست آوردن مدرک ICDL باید در امتحانات این هفت مهارت قبول شود. هر فرد بدون توجه به سن، جنس، تحصیلات، تجربه یا پیش زمینه، می تواند در این آزمون ها شرکت کند.

مهارت های هفتگانه ICDLشامل موارد زیر است :

  • (IT) آشنائی با مفاهیم پایه و اساسی فناوری اطلاعات
  • (Windows) آشنائی با شیوه استفاده از کامپیوتر ومدیریت فایلها
  • (Word) شیوه به کارگیری نرم افزار واژه پرداز
  • (Excel) شیوه کار با صفحه گسترده
  • (Access) شیوه استفاده از نرم افزار پایگاه داده ها
  • (Powerpoint) شیوه کار با نرم افزار ارائه مطلب
  • (Internet) اطلاعات و ارتباطات

از مهم ترین مزایای این مدرک: قابل ارائه برای ادارات و سازمانهای داخلی و خارجی بعنوان یک مدرک معتبر جهت استخدام و ارتقا، درجهٔ شغلی گسترده ترین و بزرگترین مدرک شناحته شده در سطح جهانی برای کاربری کامپیوتر

مهارت های هفتگانه کامپیوتر چیست؟



:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

معرفی کلی نرم افزار

آنگونه که در ویکی پدیای فارسی درباره اتوکد می خوانیم: اتوکد (به انگلیسی: AutoCAD) نرم‌افزاری است که برای ترسیم نقشه‌های مهندسی و صنعتی به کار می‌رود. این نرم‌افزار از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک است. کاربران اتوکد امکان استفاده از محیط‌های دو و سه بعدی را دارند.

محیط نرم افزار اتوکد

محیط نرم افزار اتوکد

نرم افزار AutoCAD یکی از مهمترین و پرکاربردترین نرم افزارهای طراحی های دو و سه بعدی و همچنین ترسیم فنی است. در واقع، وجود عبارت CAD در نام این نرم افزار مخففی است از عبارت Computer Aided Design به معنی طراحی به کمک نرم افزار است. البته در منابع مختلف دیگر CAD را بعنوان کلمه اختصاری عبارت Computer Aided Drafting و به معنای ترسیم فنی به کمک نرم افزار نیز معرفی کرده اند.

به زبان ساده بگویم، بجای اینکه یک شی را با خط کش یا دست بکشید، با اتوکد همان را بصورت دقیق و سریع، با رایانه ترسیم می کنید.

نسخه های مختلفی دارد:

AutoCAD Architecture برای رشته معماری
AutoCAD Electrical برای رشته برق
AutoCAD Mechanical برای رشته مکانیک
AutoCAD Civil 3D برای عمران و راهسازی
AutoCAD Map 3D برای جغرافیا و شهرسازی
AutoCAD Plant 3D طراحی صنعتی و کارخانجات
AutoCAD MEP برای تاسیسات ولوله کشی
AutoCAD P&ID ابزار آلات و نقشه های تاسیساتی

 

از کاربردهای اتوکد

نرم افزار اتوکد چیست و به چه دردی می خورد؟



:: بازدید از این مطلب : 338
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

کلیت و تاریخچه کورل دراو

بر پایه آنچه در ویکی پدیای فارسی می خوانیم “CorelDRAW Graphics Suite نرم‌افزاری کاملاً حرفه‌ای برای طراحی گرافیکی است. شما با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید وکتور را طراحی کنید یا به صورت کاملا حرفه ای صفحه بندی را انجام دهید. طراحی چند بعدی و ابزاری مسیریابی این نرم‌افزار برای طراحی بسیار کارآمد هستند. قابلیت‌های ویرایش عکس این نرم‌افزار و ابزار طراحی وبسایت آن در نوع خود بی نظیر می‌باشند. با استفاده از CorelDRAW Graphics Suite و امکانات منحصر به فرد آن برای ویرایش تصاویر و کار با فونت‌ها، ابزار حرفه‌ای طراحی گرافیکی و طراحی سایت آن می‌توانید خلاقیت خود را درزمینهٔ طراحی افزایش دهید.

نام یکی از معروف ترین و قدیمی‌ترین شرکت شرکت‌های نرم‌افزاری دنیاست که در سال ۱۹۹۰ افتتاح شد. این شرکت با تولید نرم‌افزار CorelDraw خود را به‌ دنیا معرفی نمود، نرم‌افزاری که تا به امروز نیز یکی از پرطرفدارترین و بهترین نرم‌افزارهای طراحی به‌شمار می‌رود. کورل در سال ۲۰۰۹ با خرید شرکت یولید به یک غول نرم‌افزاری گرافیک پس از ادوبی تبدیل شد.”

تصویری از محیط کورل دراو (x8)

تصویری از محیط کورل دراو (x8)

۵ نسخه آخر این نرم افزار به شرح زیر هستند:

۲۳ Feb ۲۰۱۰ X5 (15) ۷ to X5 ۷ to X5 XP, Vista, 7, 8
۲۰ Mar ۲۰۱۲ X6 (16) ۷ to X6 ۷ to X6 XP (32-bit only), Vista, 7, 8
۲۷ March ۲۰۱۴ X7 (17) ۷ to X7 ۷ to X7 ۷, ۸, ۱۰*
۱۵ March ۲۰۱۶ X8 (18) ۷ to X8 ۷ to X8 ۷, ۸, ۱۰
۱۱ April ۲۰۱۷ ۲۰۱۷ (۱۹) ۷ to 19 ۷ to 19 ۷, ۸, ۱۰

 

به جرات می توان گفته که کرل دراو قویترین برنامه طراحی برداری و تصویر سازی است. 
همانطور که می دانید تصاویر در کامپیوتر به دو نوع پیکسلی و برداری تقسیم می شوند، تصاویر پیکسلی معمولاً حجم بالایی دارند و با زوم کردن هم از کیفیت آنها کاسته میشود ولی تصاویر برداری حجم کمی دارند و هر چقدر هم آنها را بزرگ کنید از کیفیت آنها کاسته نمی شود.

برخی ویژگی‌های نرم‌افزار:  پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ فرمت تصویری. – سازگار با سری آفیس مایکروسافت، فوتوشاپ و فایل‌های پی دی اف. – بهینه‌سازی‌شده برای کار با پردازنده‌های چندهسته‌ای. – دارای مدل‌های از پیش طراحی شده. – مدیریت پیشرفته رنگ‌ها. – سازگار با نسخه‌های مختلف ویندوز، طراحی پوستر، بروشور، کاتالوگ، آرم، لگو و طرح های متنوع دیگر.

 

کورل دراو چیست و چه کاربردهایی دارد؟



:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

تاریخچه مختصر فتوشاپ

بر اساس ویکی پدیای فارسی ”

در حقیقت زادگاه فتوشاپ ایالت میشیگان آمریکا بوده است، گلن نول یک استاد دانشگاه علاقمند به عکاسی بود که در خانه خود یک تاریکخانه شخصی داشت. رایانه‌های شخصی در آن زمان تازه اختراع شده بودند و گلن بسیار این اختراع را دوست داشت. فرزندان گلن نول نیز همچون پدرشان ذهن خلاقی داشتند و با در اختیار داشتن رایانه شخصی و یک تاریکخانه توانستند آینده روشنی برای خود خلق نمایند.

محیط قدیمی تر نرم افزار فتوشاپ

محیط قدیمی تر نرم افزار فتوشاپ

آنها در سال ۱۹۸۸ نرم‌افزاری تحت عنوان Image Pro را خلق کردند. پس از کامل شدن نرم‌افزار، جان پیشنهاد تجاری سازی آن را با توماس مطرح نمود. جان در آن موقع مشغول بازاریابی در شرکت «سیلیکون ولی» بود. خیلی از شرکت‌ها شیفته برنامه آنها شدند، اما شرکت بارنی اسکن از سایرین مشتاق تر بود. در نهایت جان و توماس با شرکت بارنی اسکن قرارداد بستند تا این نرم‌افزار را با نام فتوشاپ در کنار اسکنرهای این شرکت به فروش رسانند. در سال ۱۹۸۸ جان یک پیش نمایش از برنامه را در شرکت ادوبی به نمایش گذاشت و این اقدام آغازی برای ارائه فتوشاپ توسط ادوبی شد”

محیط جدیدتر نرم افزار فتوشاپ

محیط جدیدتر نرم افزار فتوشاپ

کاربردهای نرم افزار فتوشاپ

حقیقت این است که در کشور ما آنگونه که باید از این نرم افزار کاربردی استفاده نمی شود. شاید عمده استفاده از فتوشاپ همان روتوش کردن یا ایجاد تصاویر فان و خنده دار از افراد یا طراحی پوستر باشد (در ایران). ولی اگر بخواهیم بطور علمی و در حیطه رشته گرافیک صحبت کنیم باید بگوییم که “همه کسانی که با گرافیک کامپیوتری سرو کار دارند ، به نوعی محتاج این نرم افزار هستند. فتوشاپ ابزاری ست برای همه کسانی که در کامپیوتر با گرافیک ثابت و حتی متحرک سرو کار دارند . گرافیست ها ، ناشرین کتب و مجلات ، چاپخانه ها ، شرکت های تبلیعاتی ، طراحان سایت ، عکاس ها ، نقاشان هنری طراحان نرم افزارها ، انیمیشن سازها و …. به فتوشاپ احتیاج دارند . فتوشاپ در عصر تکنولوژی امروز یک نرم افزار حساب نمی شود بلکه یک صنعت به شمار می آید”.

“اگرچه در ابتدا فتوشاپ برای ویرایش عکس‌ها جهت چاپ روی کاغذ طراحی شده بود

کاربردهای نرم افزار فتوشاپ



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

منبع و ادامه مطلب

از یک کراپ کردن ساده عکس گرفته تا طراحی و تغییر عناصر طراحی زیبا، همه  می توانند فتوشاپ را براحتی یاد بگیرند. ترفندهایی که ما به آن علاقه مند هستیم در اینجا این ۸ تایی هستند که به توضیح ساده آنها بهمراه عکس های متحرک می پردازیم.

تغییر سایز، چرخاندن، وارونه کردن و خم کردن یک تصویر در فتوشاپ

نرم افزار فتوشاپ را باز کنید. بعد روی منوی Edit کلیک کنید > Transform > و از اینجا هر تغییری که دوست دارید روی عکس انجام دهید انتخاب کنید. اما می توانید از یک راه خیلی راحت تر هم استفاده کنید. دکمه های کنترل و تی (Ctrl+T) را همزمان فشار دهید. یک باکس دور عکس پدیدار می شود.

اندازه عکس را تغییر دهید. حالا Shift+Alt را نگه دارید و تغییر دهید. حالا Shift را نگه دارید و تغییر دهید. برای چرخاندن عکس نشانگر موس را به گوشه عکس ببرید و وقتی شکل آن عوض شد، عکس را بچرخانید. اگر می خواهید تصویر را میرور کنید یا وارونه، بعد از زدن کنترل+تی، روی تصویر کلیک راست کنید و flip را انتخاب کنید. وقتی کارتان تمام شد، دکمه Enter را بزنید.

اگر می خواهید در تصویرتان اعواج ایجاد کنید یا تصویر را خم کنید، بعد از زدن کنترل تی، دکمه کنترل را پایین نگه داشته و همزمان کلیک موس را هم پایین نگه دارید و موس را حرکت دهید. به همین راحتی!

چرخاندن تصاویر درفتوشاپ

چرخاندن تصاویر درفتوشاپ

برش آسان عکس ها به کمک Magnetic Lasso Tool (همان آهن ربا)

یک ابزار فوق العاده کاربردی فتوشاپ برای انتخاب مرز بیرونی در یک عکس (مثلا وقتی می خواهید تصویر یک آدم در بیابان را برش بدهید و به یک تصویر جنگل ببرید)

این ابزار ساده برای انتخاب اشیا در عکس، به شما کمک می کند که یخشی از عکس را (مثلا صورت یک نفر) با دقت انتخاب کرده و آن را از بقیه عکس جدا کنید و هر کاری که دوست دارید با آن انجام دهید (مثلا صورت را با صورت یک نفر دیگر جابجا کنید).

این ابزار مهم فتوشاپ که خیلی وقت ها برای جدا کردن تصویر پس زمینه یا بک گراند هم استفاده می شود از منوی سمت چپ فتوشاپ قابل دسترسی است (مطابق شکل). کافی است که نشانگر موس را بر روی گزینه سوم از بالا برده و نگه دارید. در منوی ریزی که پدیدار می شود، آخرین گزینه همان آهنربا است.

وقتی آهنربا را انتخاب کردید به سراغ تصویر بروید، دکمه سمت چپ موس را نگه داشته و روی لبه هر چیزی که می خواهید برش دهید قرار داده و موس را حرکت دهید. (مثل قیچی کردن).

بعد که انتخاب تمام شد، کلیک راست کنید و هرکاری که دوست دارید با آن قطعه انجام دهید (مثلا با زدن ctrl+X آن را کات کنید و بعد یک لایه جدید ایجاد کنید و با زدن ctrl+V آن را منتقل کنید)

برش تصاویر در فتوشاپ

برش تصاویر در فتوشاپ

یادگیری فتوشاپ بصورت اصولی در کمتر از ۳ هفته با بسته آموزشی کامل به زبان فارسی

انتخاب آسان یک جزء تصویر با ابزار انتخاب جادویی Magic Wand tool

مجیک وند یک ابزار انتخاب دیگر است و تفاوتی با ابزار Lasso دارد. اگر بخشی از تصویر رنگ یکدست دارد و انتخاب آن آسان باشد، با زدن دکمه W روی کیبورد می توانید روی آن بخش کلیک کنید و براحتی فقط با یک کلیک آن عنصر در تصویر را انتخاب کنید. (مثلا انتخاب کردن آسمان آبی در یک عکس و بریدنش)

فقط حواستان باشد که وقتی دکمه w را می زنید، در بار بالایی (Top bar) آیکونی که دو مربع را نشان می دهد در حالت انتخاب باشد (Add to selection) تا با هر کلیک، بخش هایی جدید از تصویر که نیاز دارید، به انتخابتان اضافه شود.

 



:: برچسب‌ها: فتوشاپ ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

کلیات و معرفی اولیه سالیدورکس

مطابق با آنچه در وب سایت ویکی پدیا فارسی می خوانیم “سالیدورکس (به انگلیسی: SolidWorks) یک نرم‌افزار مهندسی طراحی به کمک رایانه است که بر روی ویندوز اجرا می‌شود و توسط شرکت فرانسوی داسو سیستمز ساخته شده و همچنان توسعه داده می‌شود. در حال حاضر نرم‌افزار سالید ورکس توسط ۱٫۳ میلیون مهندس در بیش از ۱۳۰٬۰۰۰ شرکت در سراسر جهان در حال استفاده‌است.این نرم‌افزار دارای سه محیط به نام‌های پارت (part) اسمبلی (assembly) و دراوینگ (drawing) می‌باشد. محیط اول برای رسم قطعه بوده، در محیط دوم قطعات یک مکانیسم بر روی هم سوار شده و در محیط آخر از آنها نقشه مهندسی (معمولاً برای نسخه چاپی) تهیه می‌شود ”

تصویری از محیط نرم افزار سالیدورک

تصویری از محیط نرم افزار سالیدورک

رقبای اصلی شرکت داسو سیستم، شرکت اتودسک AutoDesk آمریکاست که با عرضه نرم‌افزارهای اتوکد AutoCAD, مکانیکال دسکتاپ Mechanical Desktop, اتودسک اینونتور AutoDesk Inventor و شرکت زیمنس پی ال ام Siemens PLM که با عرضه نرم‌افزارهای سالید اچ SolidEdge و NX Siemens سومین سهم را در بازار جهانی نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی به خود اختصاص داده است.

در واقع سالیدورک یک برنامه برای مدلینگ یا سه بعدی کردن قطعات صنعتی و جامدات می باشد و برای این کار احجام را بصورت پارامتریک یا واحد های از پیش ساخته کنار هم قرار می دهد.

کاربردهای سالیدورک

با کمک سالیدورک به راحتی می توان نقشه های دوبعدی از اجسام ترسیم کرده و آنها را مدل کرد.

در واقع می توان بدون درگیری با محاسبات مورد نیاز نقشه کشی صنعتی، شکل خود را ساخت و با استفاده از محیط طراحی نما و نقشه، سه جهت شکل خود را استخراج کرد.

نرم افزار solidworks امکانات و ابزار های زیادی برای کارهایی مانند مدل سازی و عملیات ورق کاری ، جوش کاری ، ریخته گری ، قالب سازی ، تزریق پلاستیک ، جوش دادن قطعات و همچنین تحلیل تنش و مدلسازی رفتار و مقاومت قطعه تحت بارگذاری های گوناگون دارا می باشد.

سه ویژگی اصلی این نرم افزار عبارتند از:

  • سهولت کاربری و آموزش در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای CAD
  • سرعت بالاتر نسبت به سایر نرم‌افزارها
  • قابلیت ارتباط با تمامی نرم‌افزارهای ماشین کاری (edge cam, master cam, power mill…) و نرم‌افزارهای تحلیل (Ansys, Adams, Abaqus, Cosmos…)
  • فعالیت بهتر و سریع تر.
  • امکان معادله‌نویسی (Equation) بین پارامترها و انداز‌ه‌های مختلف در مدل
  • امکان استفاده از جداول طراحی (Design Table) به منظور برقراری ارتباط بین اندازه‌ها و معادلات در محیط excel
  • کاربرد آسان SolidWorks در نقشه و طرح های پیچیده با هزاران عامل.
  • امکان ایجاد نماهای انفجاری (exploded view) و تهیه فیلم و انیمیشن از مدل انفجاری در طی مونتاژ یا دمونتاژ شدن مدل
مدلسازی قطعات

مدلسازی قطعات

نرم افزار سالیدورک برای رشته های درسی زیر بسیار مفید و کاربردی و یادگیری آن کاملا ضروری است:

  • رشته مهندسی مکانیک گرایش جامدات
  • مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید
  • شرکت هایی که در حوزه تولید قطعات خودرو فعال هستند
  • کسانی که علاقه مند به طراحی سه بعدی مکانیکی می باشند.
  • رشته مهندسی صنایع
  • رشته مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک
  • نقشه کشی صنعتی

استفاده از نرم افزار سالیدورکس در کارخانه جات تولید قطعات خودرو و ماشین آلات و همچنین در خیلی از موارد توسط افرادی که کار نقشه کشی صنعتی و همچنین طراحی مدل های چند بعدی انجام می دهند، رواج دارد. به طور خلاصه می توان گفت در بازار ساخت و تولید استفاده از نرم افزار سالیدورک جایگاه ویژه ای در میان مهندسان دارد.

منبع و ادامه مطلب



:: برچسب‌ها: سالیدورک ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

ادامه مطلب و منبع

فهم مفاهیم کلی برنامه Revit Architecture

نرم افزار رویت چیست؟

نرم افزاری برای مدلینگ (مدل سازی، سه بعدی کردن) ساختمان در معماری است.  ساختار آن بر پایه BIM است که ساختمان را برپایه اطلاعاتی عددی که به آن می دهید مدل سازی می کند.

نمونه طراحی پارامتریک در رویت

نمونه طراحی پارامتریک در رویت

یک مفهوم مهم در نرم افزار رویت، کلمه پارامتریک Parametric هست. پارامتریک به معنای روابط بین اجزای یک مدل است که معمولا ثابت می باشند. مثلا:

  • فاصله پاشنه درب ها از فریم بیرونی معمولا ثابت است، بنابراین شما آن درب را در نرم افزار رویت هرچقدر جابجا کنید، این فاصله تغییری نمی کند
  • یا مثلا لبه ی سقف یا کف ساختمان بصورت لب به لب به دیوار متصل می شود، بنابراین هر زمان که سقف یا کفی را کنار دیواری می برید (در نرم افزار رویت)، خودبخود سقف و دیوارها به هم می چسبند. (کسانی که اتوکد کار کرده باشند می دانند این کار چه نعمتی است چون دیگر نیازی به Trim کردن اضافات نخواهند داشت)

نکته: بسیاری از کلاس های حضوری، مفاهیم رویت را بصورت غیر اصولی به شما آموزش می دهند و در آن صورت بعدها در کارکردن با نرم افزار دچار مشکلات فراوانی می شوید. سعی کنید در ابتدا از نرم افزارهای آموزشی استفاده کنید زیرا مطالعه شده و بر مبنای خود وبسایت اتودسک تهیه شده اند.

فهم اصطلاحات نرم افزار رویت

بیشتر عبارات مورد استفاده در تمامی نرم افزارهای معماری، مشترک هستند. اما برخی از آنها فقط در رویت استفاده می شوند و برای یادگیری این نرم افزار کاملا ضروری هستند.

Project: پروژه یا پراجکت همان اطلاعات مختص ساختمانی است که در حال مدل کردنش هستید. یعنی ابعاد و نوع درب و پنجره، ویوها (Views). با به کار بردن یک نوع فایل پروژه که مشخصاتش برای شما آشنا باشد، راحت تر می توانید با نرم افزار کار کنید.

Level: لول یا ترازها، سطوح افقی (Horizontal plane) هستند مثل پشت بام، کف ها و سقف ها. بیشتر مواقع، معماران برای هر طبقه یک لول ایجاد می کنند. برای ایجاد یک لول یا تنظیم آنها باید در ویو نما باشید (Elevation view).

Element: زمانی که یک پروژه جدید ایجاد می کنید، یک سری اجزای ساختمان به پروژه خود اضافه می کنید (مثل یک نوع پنجره خاص)، تا آن جز را بصورت آماده در جاهای دیگر ساختمان یا ساختمان های دیگر هم استفاده کنید. المان هایی مثل درب، پنجره، درخت و …

اجزا در رویت

اجزا در رویت

Category: دسته یا کتگوری گروهی از اجزا (Elements) هستند که برای سه بعدی کردن ساختمان استفاده می شوند. مثلا دسته های مدلسازی ساختمان همان دیوارها و تیرها هستند (Walls and beams).

Family:  یا همان خانواده در واقع ریز دسته هایی هستند که شامل اجزا بوده و در داخل یک دسته قرار می گیرند. مثلا درب های ۶ پانلی در یک خانواده قرار می گیرند (شکل شان یکی است ولی اندازه و متریال متفاوتی دارند).

 



:: برچسب‌ها: Revit architecture ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

در این پست و چند پست آینده می خواهیم به تلفظ تک به تک حروف زبان آلمانی و تلفظ آن ها وهمچنین به نکاتی که در تلفظ بعضی از این حروف وجود دارد بپردازیم. بسیاری از هموطنان عزیز که نیاز با یادگیری زبان آلمانی دارند و یا از روی علاقه می خواهند این زبان را یاد بگیرید ، در جستجوی کلاس های آموزش زبان آلمانی می باشند.

در بسیاری از شهرستان های ایران ، آموزشگاه زبان آلمانی موجود نمی باشد و این هموطنان عزیز از یادگیری این زبان محروم می شوند ، در بسیاری از موارد عده ای از این عزیزان که امکان زندگی در تهران را دارند به فکر آموزش زبان آلمانی در تهران می افتند و از این رو دغدغه آن ها یافتن مراکز آموزش زبان آلمانی در تهران می شود ، البته برای هموطنان اهل تهران نیز مطمئنا این مشکل وجود دارد. در اینجا 300 تا از بهترین لغات آموزش زبان آلمانی را با شما هماهنگ می کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شر کشه

امروز چند نکته کلیدی برای تری دی مکس و راه حل های جالب ان معرفی می کنیم.

۱- در نرم افزار ۳DMax می شود میزان تعداد مرحله های Undo نرم افزار را افزایش داد،شما می توانید از منوی Customize زیر منوی Preference سربرگ  General در بخش Scene Undo   میزان مرحله های Undo را افزایش دهید.

 ۲- اگر View Port فعالتون رو تغییر دادین و میخواین به همون View Port قبلی برگردید Shift+Z را فشار دهید.

۳- برای حرکت در صحنه و بازبینی اشیا موجود در صحنه می توانید با نگه داشتن کلید i و حرکت موس در صحنه حرکت نمایید.

۴- اگر میخواهید در Vray اشیای داخل یک محیط از رنگ یکدیگر تاثر نپذیرند مثلا اگر یک کف پوش قهوه ای دارید منجر به قهوه ای شدن مابقی اجسام نشود. مقدار Saturation در تنظیمات Indirect Illumination در قسمت Post Processing را کاهش دهید. عدد ۰ تاثر پذیری را کاملا از بین برده و منجر میشود که اجسام فقط از شدت نور محیط پیرامون بهره مند گردند. عدد ۱ نیز حالتیست که در دنیای حقیقی اتفاق میافتد.

 

۵- در ۳D Max زمانی که شما کلید F4 رو میزنید Edge های تمام اشیاء تو صحنه تون رو مشاهده می کنید.
حالا اگه بخوایم فقط Edge های آبجکتهایی که انتخاب هستند نشان داده شود:

۱- بر روی علامت + در یکی از نماها کلیک نمایید.

۲- گزینهView Port Configure را انتخاب نمایید.

۳- گزینه display selected with edged facesرا در حالت انتخاب قرار دهید.

 

۶- برای فعال یا غیر فعال کردن Main Toolbar  یا همان نوار ابزار اصلی میتونید از کلید میانبر Alt+6 استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 خرداد 1395 | نظرات ()